تاکید رئیس جمهوری بر عدالت و شفافیت بودجه سالیانه سامان می یابد

تهران- ایرناپلاس- با توجه به سهم بزرگ دولت و نهادهای حاکمیتی در اقتصاد و دیگر وجوه اجتماعی و فرهنگی کشور، برنامه سالیانه بودجه­‌ای می‌تواند موثرترین عامل در اصلاح یا تغییر رویکرد یک ساله کشور باشد و در ادامه یک برنامه چهارساله، روندهای ناموفق کنونی را اصلاح کند؛ روندی که مدت‌هاست از سوی کارشناسان مورد نقد بوده و نیازمند تحولات جدی است.


به گزارش ایرناپلاس، بودجه سالیانه کشور، مهم­ترین و فراگیرترین سند مالی کشور است که هر سال توسط دولت­‌ها و مجالس نهایی می‌شود. نیمه دوم هر سال در نظام اداری کشور، زمان تدوین بودجه سال آینده از سوی دولت و ارائه آن به مجلس شورای اسلامی است تا ضمن بررسی و اصلاحات احتمالی، فرآیندهای قانونی تصویب و ابلاغ طی شود.

براساس قانون آیین نامه داخلی مجلس، دولت مکلف است تا نیمه آذرماه امسال پیش بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۱ را به مجلس داده تا پس از بررسی و اعمال نظرهای نمایندگان، پیش از پایان سال به تصویب نهایی برسد و در سال جدید مبنای برنامه­‌ها و رفتارهای همه دستگاه­‌ها قرار گیرد.


نخستین بودجه سالیانه دولت سیزدهم در شرایطی در حال تدوین است که آیت‌الله ابراهیم رئیسی در چند نوبت، دستورهای ویژه­‌ای را برای تنظیم آن منطبق با وعده­‌های قبلی صادر کرده است؛ نخستین‌بار یکشنبه ۲۴ مردادماه بود که رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت حاضر شد و پس از شنیدن گزارش سازمان برنامه و بودجه، نکات مهمی را تاکید کرد.


از مجموع دستورهای مردادماه رئیس‌جمهوری برای متصدیان تدوین بودجه، چنین برمی­‌آید که قرار است رویکردی جدید منطبق با دو وعده مهم رئیسی یعنی «عدالت» و «رشد اقتصادی» در نظر باشد؛ از جمله اینکه در آن جلسه رئیس‌جمهوری تاکید کرد «عدالت در توزیع اعتبارات حتما مورد توجه باشد و متناسب­‌سازی حقوق­‌ها با تورم مبتنی بر عدالت باشد» و نیز از دو نهاد موثر «بانک مرکزی و مرکز آمار» خواست به عنوان «دو مرکز مورد اعتنا و اعتبار» در کشور «اختلاف خود را در خصوص نرخ تورم برطرف کنند».
نگاهی گذرا به ۱۳ توصیه رئیس قوه مجریه به تدوین­‌کنندگان بودجه نشان می­‌دهد که در سال ۱۴۰۱، کشور با بودجه­‌ای به مراتب واقعی­‌تر، دقیق‌تر، عادلانه‌تر، شفاف­‌تر و منطبق بر نیازهای اصلی کشور سر و کار خواهد داشت.


اگر مهم­ترین رویکردهای رئیس‌جمهوری در نخستین جلسه اختصاصی بررسی بودجه، تاکید بر عدالت و هماهنگی دستگاه­‌های مهم مرتبط، به منظور رشد اقتصادی بود، جلسه روز دوشنبه ۱۷ آبان را باید آغاز یک تحول بنیادی در برخی جهت‌گیری‌های کلان نظام دریافت و پرداخت کشور دانست؛ آنجا که آیت‌الله رئیسی تاکید کرد در تدوین برنامه مالی سالانه کشور، نباید «چانه‌زنی»، «رفاقت»، «بخشی­‌نگری» و «فشارها» تاثیرگذار باشد.


اشاره رئیس‌جمهوری بر مهم­ترین معضلات نظام بودجه­‌ای در جلسه یادشده، البته محدود به همین موارد نبود و استقلال نسبی عملکرد استان­‌ها همراه با نظارت مرکز، برخی یارانه­‌های پنهان «بنگاه­‌ها» و سهم­شان از مالیات را می­‌توان دیگر نکات برجسته سخنان شخص اول اجرایی کشور دانست.


از طرفی اگر در کنار مبارزه با فساد، عدالت­‌محوری را مهم­ترین وعده انتخاباتی رئیس‌جمهوری بدانیم، ساختار بودجه کشور می­‌تواند یکی از مهم­ترین مسیرهای تحقق عدالت و بهره­‌مندی عادلانه بخش­‌های مختلف جامعه از منابع باشد. حساسیت درست رئیسی نسبت به مواردی چون چانه­‌زنی، رفاقت و فشارهای دیگران، در همان راستای عدالت­‌محوری قابل تبیین است و اهمیت آن زمانی درک می­‌شود که درکی حداقلی از رقم بسیار بزرگ بودجه و پیچیدگی فرآیندهای اختصاص آن داشته باشیم. توجه به هزاران سازمان و نهادی که از بودجه مصوب سالیانه استفاده می­‌کنند و میلیون­‌ها نفری که مستقیم و غیرمستقیم از ارقام و مبالغ آن بهره‌می­‌برند، اهمیت عدالت­‌محوری را دوچندان می­‌کند.


اشاره رئیسی به حجم بالای فرار مالیاتی در کشور نیز یکی از مطالبه‌های اصلی مردم و اقشار حقوق­‌بگیری است که با وجود دریافت­‌های اندک، هر ماه موظف به پرداخت مالیات هستند؛ آن­‌هم در شرایطی که فرارهای بزرگی مالیاتی به‌راحتی قابل مشاهده است.

ساختار نامتناسب نظام بودجه‌ریزی کشور به‌گونه‌ای طراحی شده که برخی اشخاص حقیقی یا حقوقی می­‌توانند با سازوکارهای قانونی و شبه‌قانونی در تدوین آن مداخله کنند و یا با وارد آوردن فشار و تحمیل چانه­‌زنی به بودجه‌نویسان و تصویب­‌کنندگان، بهره­‌ای ناعادلانه برده و در نتیجه از منابع بخشی دیگر، بکاهند.همچنین آنچه را که رئیس‌جمهوری به عنوان «بنگاه­‌ها و منتفع شدن آنها از انواع یارانه­‌های پنهان و در مقابل، داشتن درآمد دلاری» تعبیر کرد، یکی دیگر از مهم­ترین مصادیق فساد پنهان و گسترش نابرابری است که لازم است در بودجه­ نخستین سال قرن جدید، مورد توجه باشد؛ به نظر می­‌رسد اشاره رئیسی به بنگاه­‌ها و شرکت­‌های دولتی و شبه‌دولتی است که سال­‌ها از منابع پنهان و حمایت‌های دولتی استفاده می­‌کنند و ضمن برهم زدن تعادل در بازارهای مالی و صنعتی کشور، کمترین سهم را در پرداخت مالیات برعهده دارند؛ به همین دلیل رئیس‌جمهوری این مطالبه را به صراحت مطرح کرد: «بنگاه‌ها باید مالیات واقعی و سهم دولت و مردم را شفاف پرداخت کنند».


همه می­‌دانیم که ساختار نامتناسب نظام بودجه‌ریزی کشور به‌گونه‌ای طراحی شده که برخی اشخاص حقیقی یا حقوقی می­‌توانند با سازوکارهای قانونی و شبه‌قانونی در تدوین آن مداخله کنند و یا با وارد آوردن فشار و تحمیل چانه­‌زنی به بودجه‌نویسان و تصویب­‌کنندگان، بهره­‌ای ناعادلانه برده و در نتیجه از منابع بخشی دیگر، بکاهند.

همین‌گونه است معضل «بخشی­‌نگری» که رئیس‌جمهوری به درستی بر آن انگشت نهاد. بخشی­‌نگری را اگر همان تقدم یک بخش، حوزه، منطقه یا حیطه از حوزه­‌های متعدد کشور بدانیم، سال‌هاست که به‌عنوان یک انحراف از عدالت در تقسیم منابع کشور مطرح است و با وجود محدودیت منابع موجود، به نابرخورداری بخش­‌های دیگر خواهد انجامید. افق­‌های کوته­‌نگر و فرصت­‌طلبانه در نگاه به مجموعه مصالح کلان کشور و همه بخش­‌های آن، مهم­ترین عامل بخشی­‌نگری و سرایت آن به دیگر حوزه­‌هاست که لازم است در بودجه ۱۴۰۱ اصلاح شود.

موضوع بسیار مهمِ سهم مناطق حاشیه­‌ای و دور از مرکز، یکی دیگر از رویکردهایی است که امید می­‌رود با تذکر رئیس‌جمهوری لحاظ شود؛ بسیاری از قشرها و مردمی که امیدوارانه به رئیسی رای دادند، مطالبات به حقی دارند که بخش مهمی از آنها به تغییر مناسبات ناعادلانه موجود میان مرکز و دور از مرکز برمی­‌گردد؛ چندین دهه مرکزنشینیِ بودجه­‌نویسان و بی­‌توجهی به نیازهای واقعی و اولیه مناطق حاشیه­‌ای کشور و به‌ویژه استان­‌های مرزی، شرایط را به نقطه­‌ای رسانده که به هیچ‌وجه تعلل در عدالت بودجه­‌ای را برنمی­‌تابد و ادامه غفلت از مناطق محروم و حاشیه­‌ای ممکن است، مخاطرات اجتماعی و حتی امنیتی داشته باشد.  

چندین دهه مرکزنشینیِ بودجه­‌نویسان و بی­‌توجهی به نیازهای واقعی و اولیه مناطق حاشیه­‌ای کشور و به‌ویژه استان­‌های مرزی، شرایط را به نقطه­‌ای رسانده که به هیچ‌وجه تعلل در عدالت بودجه­‌ای را برنمی­‌تابد.
واقعیت اینکه سال‌هاست بودجه­‌های سالیانه کشور از برخی تناقض‌های ساختاری، عیوب محتوایی و برآوردهای غیرواقعی و محقق­‌نشده رنج می­‌برند که با وجود هشدارهای ادامه‌دار کارشناسان، متاسفانه اصلاح موثری صورت نگرفته است. امید می‌رود در ادامه رویکردهای تحول‌ساز و امیدآفرین دولت جدید، نخستین آثار اصلاح این رویه در بودجه سال آینده قابل مشاهده باشد.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40

دیدگاهتان را بنویسید

تولید و مشاوره تخصصی خرید تجهیزات آشپزخانه صنعتی
گزیده آخرین اخبار و اطلاعات

تولید و مشاوره تخصصی خرید تجهیزات آشپزخانه صنعتی

تولید و مشاوره تخصصی خرید تجهیزات آشپزخانه صنعتی راه‌اندازی یک رستوران یا آشپزخانه صنعتی موفق بدون تجهیزات مناسب امکان‌پذیر نیست.

Read More
عسل درمانی: راهنمای جامع خرید عسل اصیل برای سلامتی با مجموعه کیان ارگانیک
گزیده آخرین اخبار و اطلاعات

عسل درمانی: راهنمای جامع خرید عسل اصیل برای سلامتی با مجموعه کیان ارگانیک

عسل درمانی: راهنمای جامع خرید عسل اصیل برای سلامتی با مجموعه کیان ارگانیک عسل، این طلای شیرین طبیعت، از دیرباز نه تنها به عنوان یک خوراکی دلپذیر، بلکه به مثابه گنجینه‌ای شفابخش در میان فرهنگ‌های گوناگون شناخته شده است.

Read More
قیمت و خرید آیفون 17 قسطی از آوافون
گزیده آخرین اخبار و اطلاعات

قیمت و خرید آیفون 17 قسطی از آوافون

قیمت و خرید آیفون 17 قسطی از آوافون اوافون بزرگترین مرکز خرید آیفون 17 قسطی در کشور .

Read More