آسیب شناسی پژوهش و چرایی انفصال آن از معضلات کشور

تهران- ایرناپلاس- چرا و چگونه است که با وجود این همه مراکز پژوهشی و محققان برتر در کشور، پژوهش در ایران کمتر به عرصه مهم­ترین و اساسی‌­ترین معضلات جامعه ورود کرده و برخی از فراگیرترین، طولانی‌­ترین و گاه حیاتی‌­ترین مشکلات، از سوی انبوه مراکز علمی و تحقیقاتی مورد بی­‌توجهی است یا چاره‌­ای اساسی برای رفع آنها اندیشیده نمی­‌شود؟


دهه سوم آذرماه هر سال در ایران با رویدادهای پژوهشی و گرامی‌داشت آن همراه است؛ این مناسبت پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به‌منظور گسترش فرهنگ پژوهش در جامعه پای‌­گرفت. در ادامه روز ۲۵  آذر از سوی «شورای فرهنگ عمومی کشور» به نام روز پژوهش نام‌گذاری شد و وزارت علوم تحقیقات و فناوری (با همکاری نهادهای دیگر) از سال ۱۳۷۹ چهارمین هفته آذر را به نام هفته پژوهش و از سال ۱۳۸۴ به نام «هفته پژوهش و فناوری معرفی  کرد. 


در این روزها، با نامگذاری خاص برای هر روز از هفته «پژوهش»، موضوعی از مقوله‌های وابسته به پژوهش و فناوری برجسته شده و طی برگزاری مراسم و جشنواره‌­هایی، از پژوهشگران و مراکز علمی برتر قدردانی می‌شود. اگرچه برگزاری این مراسم، گرامی‌داشت و معرفی محققان برتر و طرح‌­های پژوهشی برگزیده، به نوبه خود اقدامی ارزشمند و ضروری است و سهم مهمی در معرفی و عمومی‌­سازی مقولات علمی و پژوهشی دارد، اما یک موضوع مهم در این میان سال­‌هاست که به تغافل می‌گذرد؛ موضوعی که اگر حیاتی‌­تر از برنامه‌­های برگزار شده نباشد، به طور قطع کمتر از آن اهمیت ندارد؛ «آسیب­‌شناسی پژوهش و تحقیق علمی در ایران».


اکنون سال­‌هاست که با گسترش تحصیلات دانشگاهی اعم از مقاطع نخستین و تکمیلی، جمع زیادی از دانش­‌آموختگان، با اهمیت و ارزش ذاتی پژوهش آشنا شده‌اند و می­‌توان گفت موضوع تحقیق، که بنیان علوم و معارف بشری است به عرصه عمومی کشور راه یافته؛ با این حال یک پرسش اساسی و شاید تکراری اذهان بسیاری از نخبگان و کارشناسان را به خود مشغول کرده که چرا و چگونه است که با وجود این همه مراکز پژوهشی و محققان برتر در کشور، پژوهش در ایران کمتر به عرصه مهم­ترین و اساسی‌­ترین معضلات جامعه ورود کرده و برخی از فراگیرترین، طولانی‌­ترین و گاه حیاتی‌­ترین مشکلات، از سوی انبوه مراکز علمی و تحقیقاتی مورد بی­‌توجهی است یا چاره‌­ای اساسی برای رفع آنها اندیشیده نمی­‌شود؟

در شرایط کنونی و در پیوند با برخی تحولات داخلی و خارجی، کشورمان با انبوهی از معضلات مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و حتی علمی و یا ورزشی مواجه است و در زمان‌ه­ای که بخش زیادی از منابع و درآمدهای کشور، گروگان تحریم و تحریم‌­گران پلید است، بیش از هر زمان دیگری نیازمند بررسی، جست‌وجو، تحقیق و یافتن راه‌حل‌­های پژوهشگرانه و مبتکرانه هستیم تا در معادلات چندوجهی موجود، گره‌­ای از مشکلات عظیم کنونی را باز کنیم؛ با این حال آنچنان که انتظار می‌­رود، سهم محققان و پژوهشگران کشور در این وادی برجسته نیست و خلا دانش و دانش­‌ورزی به شدت حس می­‌شود.


اگرچه در مقولاتی مانند فناوری و مهندسی، پزشکی، هسته‌­ای، زیست‌­فناوری، برخی صنایع دفاعی و نظامی و شمار «مقالات علمی» پیشرفت‌­های چشمگیری حاصل شده است و در مواردی، هم‌تراز با سطوح منطقه‌­ای و جهانی بوده است، اما همچنان درگیر گرفتاری‌­هایی هستیم که در نگاه نخست، شاید یافتن راه­‌های برون­‌رفت از آن ساده و ابتدایی به نظر آید.

بخش زیادی از مشکلات و فاصله پژوهشی میان واقعیات جامعه و نیازهای آن، به ساختار اداری_مدیریتی کشور برمی‌­گردد که محصول یک قرن بوروکراسی و ورود ناقص مدرنیته به ایران است.از یک منظر، بخش زیادی از مشکلات و فاصله پژوهشی میان واقعیات جامعه و نیازهای آن، به ساختار اداری_مدیریتی کشور برمی‌­گردد که محصول یک قرن بوروکراسی و ورود ناقص مدرنیته به ایران است؛ در این ساختار معیوب که به طور عمده از درآمدهای نفتی تغذیه شده، هرگز نیازی به پژوهش و بررسی علمی برای یافتن راه‌حل‌­های بومی و کاربردی احساس نشده است و در یک فرآیند چندین دهه‌­ای، «دولت و حکمرانی»، «مردم و جامعه»، «دانشگاه و پژوهشگاه»، «پژوهش و پژوهشگر»، هر کدام در جزیره‌­هایی جدا افتاده، مشغول فعالیت‌های خود هستند و هیچ پیوند نظام‌­مندی میان آنها برقرار نیست؛ به همین دلیل است که با وجود جهش تحصیلات تکمیلی در کشور و رشد مقالات علمی، همچنان در بسیاری از مسائل نیازمند راه‌­حل و ره‌یافت علمی هستیم اما دریغ از آنکه حتی درصدی از مقاله‌ها به کار کشور آید و از آن مهم­تر، به چرخه تصمیم‌­گیری وارد شود.


در کنار گسست ارتباط میان‌­بخشی در سه حوزه حکمرانی، دانش و دانشگر، یک معضل راهبردی، مربوط به نوع نگرش و تلقی خامی است که درباره علوم انسانی و پژوهش‌­های آن وجود دارد؛ در اذهان مدیران و بسیاری از مردم، وقتی صحبت از پژوهش و علم و فناوری می‌­شود، به طور عمده گزاره‌­هایی از علوم فنی و مهندسی یا پزشکی و آزمایشگاهی متبادر می­‌شود و کمتر کسی است که اهمیت و ضرورت علوم انسانی و پژوهش‌­های آن را درنظر قرار دهد؛ این در حالی است که عمده مشکلات کشور چندوجهی بوده و حل آنها در ابتدا، نیازمند بررسی­‌های دانشمندانی است که در حوزه­‌های مختلف علوم انسانی، اجتماعی و فرهنگی، «پژوهش» کرده‌­اند و خاستگاه و راه‌­های اصلی گره و گره‌گشایی آن را یافته‌اند.

موضوع را با بیان مثالی بیشتر بشکافیم؛ معضل کنونی «محیط­‌زیست» را در نظر بگیریم؛ این مشکل که به مرور ابعاد پیچیده‌­تر و گسترده­‌تری به خود می‌­گیرد، در کنار بررسی فنی و تکنیکی آن (به معنای علوم و فنون مهندسی، زیست‌شناسی و کشاورزی)، به وضوح جنبه‌­های متعدد جامعه­‌شناختی دارد که در حوزه علوم انسانی قرار دارد؛ چه کسی می­‌تواند منکر این باشد که برای حل کوتاه‌­مدت، میان­‌مدت و بلندمدت مساله محیط زیست در ایران، علاوه بر فناوران و دانشمندان زمین‌­شناسی و متخصصان آب‌وخاک و هوا، محتاج محققانی هستیم که مجهز به علوم جامعه‌­شناسی، سیاست‌­شناسی، جمعیت­‌شناسی، مردم‌­شناسی، روان‌شناسی اجتماعی، اقتصادشناسی و حتی تاریخ‌­شناسی و فرهنگ‌­شناسی باشند؟
یا درباره انبوهی از معضلات مرتبط با آسیب‌­های اجتماعی همچون اعتیاد، طلاق، بزهکاری، کودکان کار، تکدی‌­گری، تن­‌فروشی، حاشیه‌­نشینی، گریز از قانون‌­مداری و … کدام راه‌حل بدون در نظر گرفتن نظرهای محققانه و پژوهش‌گرانه متخصصان علوم انسانی، به نتیجه خواهد رسید؟

وجه دیگر ماجرای انفصال پژوهش از معضلات کنونی کشور، به ساختار به شدت‌­دولتی اقتصاد و مناسبات اجتماعی برمی‌­گردد که رهاورد آن، چیزی جز تخصیص بودجه از منابع عمومی، کم­‌آوردن اعتبار، تکرار مشکل و گسترش آن طی دهه­‌ها نبوده است.وجه دیگر ماجرای انفصال پژوهش از معضلات کنونی کشور، به ساختار به شدت‌­دولتی اقتصاد و مناسبات اجتماعی برمی‌­گردد که رهاورد آن، چیزی جز تخصیص بودجه از منابع عمومی، کم­‌آوردن اعتبار، تکرار مشکل و گسترش آن طی دهه­‌ها نبوده است؛ در چنین چرخه معیوبی، دانشگاه و نهاد پژوهشی به تحقیق و تولید علم می‌­پردازد، جامعه به روال سابق زیست می‌­کند و دولت بدون احساس نیاز به افزایش بهره‌­وری و رشد شاخص‌­ها، به حرکت خود ادامه می‌دهد و هیچ ساختاری برای انضباط تحقیقاتی و کاربرد آن در کاهش معضلات تلاش نمی‌­کند؛ از باب نمونه، خودروساران داخلی که سرآمدان آن وابسته به بخش دولتی هستند، اکنون چند دهه است به تولید مشغول‌ هستند آن هم  در شرایطی که:

_ کیفیت تولیدات در نازل‌­ترین سطح است؛
_ انبوهی از کشته‌­ها و مجروحان جاده­‌ای در کشور داریم؛
_ بخش زیادی از آلودگی هوا محصول همین خودروهاست؛
_ قیمت‌­ها دائم در حال افزایش‌ است؛
_ اثری از مصرف بهینه انرژی در این محصولات نیست؛
_ شمار زیادی از کارگران و متخصصان، مشغول تامین معاش از همین صنعت هستند؛
_ راه بر ورود خودروی با کیفیت خارجی بسته است و …


اما هیچ‌کس را یارای اصلاح این وضعیت نیست تا ضمن جلوگیری از بیکاری هزارن نفر، محصولی در شان و ارزش ایران تولید شود و این‌­همه پیامدهای خسارت‌­بار نداشته باشد و هیچ پژوهش چندوجهی و جامعی صورت نگرفته (یا در صورت وجود استفاده نشده) تا ضمن اصلاح این شرایط، همه جنبه‌­های علمی، صنعتی، اقتصادی، اجتماعی و انسانی ماجرا را دربر داشته باشد و با کمترین هزینه جانبی، مشکل برطرف شود.         


این موارد، تنها بخشی از آسیب‌­ها و موانع موجود در حوزه پژوهش و نحقیق در کشور است و به طور قطع می‌­توان موراد و جنبه‌­های دیگری را از جمله ساختار دانشگاه‌­ها، فلسفه و کارکرد برخی مراکز پژوهشی دولتی، سرقت علمی و تهیه و فروش مقالات علمی و …  بر آن افزود.
به نظر می‌­رسد در آستانه قرن جدید خورشیدی، لازم است یک آسیب‌­شناسی جامع و گسترده، حاوی همه وجوه مشکلات پژوهش در کشور نیاز باشد؛ موضوعی که اگر از ­اکنون به فکر آن باشیم، شاید بتوان در هفته پژوهش سال ۱۴۰۱، برنامه‌­های دهه آخر آذر را به معرفی نتایج و دستاوردهای آن اختصاص داد.


دیدگاهتان را بنویسید

گزیده آخرین اخبار و اطلاعات

چطوری دل دوستمون رو به دست بیاریم

چطوری دل دوستمون رو به دست بیاریم به دست آوردن دوست کسی که بسیار دوستش داریم، حس بسیار خاصی را در دل ما ایجاد می کند و به ما احساس اعتماد به نفس و عزت نفس می دهد.

Read More
گزیده آخرین اخبار و اطلاعات

بررسی روش تبلیغات به صورت پیامکی یا sms

در دنیای پر رقابت امروز، انتخاب روش‌های مناسب برای تبلیغات و بازاریابی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

Read More
گزیده آخرین اخبار و اطلاعات

گلدیس

قرقره بنایی یکی از ابزارهای مهم و کارآمد در صنعت ساختمان‌سازی و ساخت و ساز به شمار می‌آید.

Read More